3.12.2018

Конспект відкритого уроку «Світова велич українського поета»

Мета: оглянути вивчену поетичну спадщину Тараса Шевченка і його малярські доробки, прози, драматургії, поглиблювати знання учнів про Т. Шевченка, розкривши ще одну сторінку його життя – музику та живопис, вміння узагальнювати, виділяти головне, суттєве із потоку інформації, виховувати повагу до Тараса Шевченка.

Хід уроку

I.
Учитель: 1. … рік ступив на землю від часу народження Тараса Григоровича Шевченка, устами якого немовби говорив Бог, що призначив своєму посланцеві порятувати український народ від загибелі задля майбутньої його це не знаної нам місії.
Я знову повертаюся до нього,
Читаю, перечитую «Кобзар»,
Ні! Україна не була убога -
Поклав ти серце на її вівтар!
Нове життя ти дав батьківський мові,
Ти віщі думи в пісню перелив,
Де запеклась дума твоя у слові,
Страждав ненавидів і жив.

2. Світ Шевченка… Увійшовши в нього, можливо, зрозуміємо, звідки в нього та всеосяжна любов до України, її народу та всіх чесних людей світу, звідки брав він сили вистояти в боротьбі проти зла, не зломитися, звідки в нього такий високий духовний світ і геніальний талант.
II. Презентація біографії.
III. Виконати 1 завдання в експрес-зошиті.
IV. Презентація творчої діяльності Шевченка.
Виконати завдання в експрес-зошиті №2-3.
V. Шевченко – художник (презентація).
Тарас Григорович Шевченко, як художник займає одне із  найпочесніших місць в українському образотворчому мистецтві. Він був одним із перших художників, які прокладали новий реалістичний напрям. Поет прекрасно володів усіма відомими тоді засобами графічного зображення. Обдарований від природи хлопчина рано відчув тягу до малювання. Ще змалку крейда і вуглинка були для нього неабиякою радістю. Він любив зображувати птахів, звірів, людей. Коли юний художник намалював п’яного дяка, то був ним покараний.
У лютому 1831 року на вулицях столиці Російської імперії – Петербурга з’явилася валка втомлених людей. Один хлопчина звертав на себе увагу тим, що у зимову пору був майже босим. На одному чоботі підошва відпоролася і була прив’язана мотузкою. Це був кріпак поміщика Енгельгарда Тарас, який разом з іншими прибув до столиці. У Петербурзі доля Шевченка круто змінилась. Пан вирішив мати власного кваліфікованого майстра і 1832 року він віддав Шевченка у майстерню на навчання до одного з кращих художників В.Ширяєва, законтрактувавши його на чотири роки. Найбільш ранній малюнок, що дійшов до нас, відомий під назвою “Погруддя жінки” або “Жіноча голівка” датований самим автором ще 1830 році. З цієї юнацької роботи і розпочалася творчість видатного художника.
Розповідь вчителя образотворчого мистецтва.
Виконати завдання №4 в експрес-зошиті.
VI. Музика у творчості Т.Г. Шевченка.
Вчитель: Всі Ви знаєте Шевченка як великого співця, захисника знедолених. А чи знаєте Ви, що поет мав прекрасний голос, з великим інтересом слухав думи і пісні у виконанні ліриків та кобзарів. Поет записував народні пісні і, маючи непоганий голос, сам добре виконував їх.
Презентація
Учениця: Ми знаходимось у невеликій консерваторії Т. Шевченка. У «Кобзарі» близько третини творів є по своїй суті музикальними. Це – «Перебендя», «Гайдамаки», «Мар’яна – черниця», «Слепая», «Сліпий», «Мар’яна», «Сотник».
Балада «Причинна» - це глибоко ліричний твір. Поезія багата на музичні образи. Слова «реве», «стогне», «завива» створюють враження ревучого Дніпра. Композитор О. Александров створив величну «Поему про Україну», провідним мотивом якої стали слова «Реве та стогне Дніпр широкий».
Музика мала велике значення в житті Шевченка, зокрема, в його творчості, де музичні образи органічно поєднуються зі словесними. У творах «Іван Підкова», «Тарасова ніч», «Неофіти» образ пісні використовується для зображення героїзму народу у боротьбі з ворогами. А кого не захопила пісня «Думи мої, думи…»? У цій пісні пристрасні почуття великого поета злилися з народними думами та хвилювання.
А ще мені було цікаво дізнатися, що на текст «Заповіту» написано близько 40 музичних творів.
У 1868 році у Львові вперше було виконано «Заповіт», покладений на музику молодого композитора Миколи Лисенка. У 1870 році аматор музики Гордій Гладкий написав музику до «Заповіту», що стла народною і здобула світової слави
У Шевченка ми бачимо всі елементи української народної пісні. Її історична доля навіяла йому поему «Гайдамаки», напрочуд різноманітну, живу, сповнену сили і цілком відповідну народному характерові.
Композитор Микола Мусоргський написав романс «На Дніпрі», а М.Лисенко створив пісню «Ой Дніпре мій, Дніпре» («Спів Яреми»). Болем і гордістю за свій народ пройнята пісня Волоха, що несе правду в народ, підносить дух повстанців. А в розділі «Свято в Чигирині» кобзар співає пісню «Літа орел, літа сизий».
З іменем відомого композитора Людкевича пов’язана поема «Кавказ», за мотивами якої було написано однойменну драматичну кантату – симфонію.
VII. Кожне покоління мало свого Шевченка. До глибини душі вражає велика любов Шевченка до України. Тож прислухаємося до Кобзаревих перлоцвітів, очищаймо душу, і тіло вогнем Тарасового слова!
Поетичний віночок Кобзарю
Виконатие завдання в експрес-зошиті №5 та конкурс «Практикум».
VIII. Видатні діячі світової культури про Т.Шевченка (презентація)
IX. Вшанування пам’яті поета. Відеозавдання «Мандрівка Шевченківськими місцями». Виконати завдання №6 в експрес-зошиті.
Вчитель: Шевченкове могутнє слово, як і українська пісня, переступили всі меридіани та паралелі. І сьогодні, як ніколи, пісні душі відкриті для його заповіту.
Виконати завдання №7 в експрес-зошиті.
Домашнє завдання: Підготувати цікавий матеріал про життя і творчість П.Куліша.

Немає коментарів:

Дописати коментар