4.04.2019

Квест "Українська - це модно"


Українська – це модно! Українська – це круто!
Єдиній і рідній мові – бути!
(квест-гра  до Міжнародного дня рідної мови для 5-11 класів)

Мета:
  • умотивувати учнівську молодь вивчати рідну мову, оберігати  й примножувати її багатства;
  • прищеплювати прагнення здобуття рідномовних знань та пропагування їх у молодіжному середовищі;
  • виховувати почуття гордості за надбання нашого народу.
Перебіг заходу
Усі учасники запрошуються до великої зали, стають у коло (групами, по класах і окремо – група одинадцятикласників, які проводять цей квест, виконують роль гідів, супроводжуючих команди від країни до країни).
На середину виходить одягнена у вишиванку дівчина (Українська Мова), уся обвішана паперовими стрічками з русизмами (на одязі, в косах, на взутті).
Музика («По землі вкраїнській»)

Українська Мова:
Привіт усім –
Дорослим і малим!
Я – мова рідна –
Багата і…. водночас бідна,
Русизми всю мене заполонили,
Усю красу собою вкрили!
Рятуйте, друзі, вас благаю!
Я відбиватися від них вже сил не маю!

Виходять до неї Добринка і Мирик
Добринка:            
Українська мово –
Давня й молода .
Світить твоє слово,
Як жива вода!
Це говорить всім Добринка щиро,
З Мириком бажаєм і добра, і миру!

Мирик:               
Звідки мова наша?
Із душі росте!
Врятувати ж мову -
Діло не просте!

Добринка:            
Але ми придумали,
Як мову очищати,
Й вирішили разом
Квест-гру організувати!

Мирик:               
Ви всі отримаєте путівки, щоб у різних країнах побувати,
А потім за допомогою виграних там фіщок нашу Українську Мову врятувати!


Добринка:            
За золоту фішку зірвете з мови три русизми,
За срібну – два, за бронзову – один!

Мирик:               
Тобто очистимо мову від нечисті - це умови такі,
А зустрічатимуть вас господарі країн – наші помічники!

Музика
Виходять 10 країн з коронами-написами на голові: Фразеологія, Синтаксис, Лексикологія, Морфологія, Орфоепія, Орфографія, Граматика, Жести, Міміка, Шоу

Добринка:            
Дівчата, нумо до господи –
Чекають на всіх нас цікаві пригоди!

Роздає командам путівки

Мирик:               
Всі до роботи – і великий, і малий,
А девіз наш сьогодні такий:

Усі разом:
Українська – це модно! Українська – це круто!
Єдиній і рідній мові – бути!

Добринка:            
Тож «Бюро подорожей «Мовограй» відкривається,
А наша гра розпочинається!

Музика
Країна «Шоу»
Згадати українську пісню, у якому згадується слово, та проспівати куплет або прочитати вірш.
Завдання:
5 клас – калина
6 клас – місяць
7 клас – квіти
8 клас – янгол
9 клас – молода
10 клас – дівчина
Країна «Жести»
Один із команди бере завдання, жестами показує слово, а інші відгадують)
Завдання:
5  клас
ДОЩ
ДОБРОТА
РЮКЗАК

6  клас
ВЕСЕЛКА
СОНЦЕ
ЗЛІСТЬ
ДОПОМОГА

7  клас
ГРАД
ВІТЕР
УЧИТЕЛЬ
СПОРТСМЕН
ОЖЕЛЕДЬ

8  клас
ХМАРА
УКРАЇНА
МІСЯЦЬ
ВЕЧІР
ДИСКОТЕКА
КИТ

9  клас
ЗІРКА
ЛИСТОПАД
ЗАМЕТІЛЬ
ЗАЧІСКА
НІЧНИЙ КЛУБ
ЗАХІД
ЄВРО

10  клас
ХІД                                                    ВИПУСКНИЙ
ДИСК                                                ЗНО
НОУТБУК                                         ШОУ
ЛАБУТЕНИ                                       ВЕСІЛЛЯ

Країна «Поетика»

Країна «Фразеологія»
Завдання:
5 клас –
Знайти всі вирази-фразеологізмами:
Бити м'яч
полатати костюм
брати картоплю
годувати курей
 клеїти камеру
шовком шитий
легкий туман
повернути борг
посадити дерево
 смачний горіх
 іти швидко
бити байдики
полатати боки
брати бика за роги
 годувати буханцями
 клеїти дурня
ликом шитий
легкий хліб
повернути голоблі
посадити на міль
твердий горіх
іти на дно

6 клас –
Прочитайте речення. Підкресліть у них фразеологізми.
1. - Стривайте! – кажу, а в самого аж мороз поза шкірою. – Тато колись читав у журналі. Розказував. 2. Ми лежимо в густих бурянах за клунею, уткнувшись у землю носами, й не дихаєм. 3. Це через неї   ми  вскочили в халепу. 4. Я люблю гокати у колодязь: таке «го» виходить – аж у вухах лящить. 5. Не міг помовчати. Не тебе ж питали, а Павлушу. Чого вискочив, як Пилип з конопель? (За книгою В. Нестайка «Тореадори із Васюківки».)

7 клас –
Закінчити подані речення фразеологізмами, що мають числівники:
Місто він своє знає як ... .
Схожі ми з сестрою як ... .
Будинок нашої бабусі знаходиться від нас за ... .
Сашкові був потрібний цей велосипед як ... .

8 клас –
Заповніть таблицю, дібравши синоніми-фразеологізми.
Слово
Синонім-фразеологізм
Дуже зайнятий

Несподіване щастя

Зовсім пусто

Бити когось прутом

Злякатися

Пильно дивитись на когось

Нічого не робити

Недоцільно витрачатись

Улесливі слова

Бути помітним

Довідка. Впадати в очі, ніколи і вгору глянути, гроші на вітер пускати, колесо фортуни, ані рудої миші, медові речі, всипати березової каші, впитися в очі, аж у піт кинуло, бити байдики, душа у п’ятах.

9 клас –
Прочитайте і встановіть, до яких виразів подаються  пояснення з довідки.
  Доходити до абсурду. Бути  в авангарді. Улаштувати автодафе. Не за адресою. У повному ажурі. Альфа і омега. Відкрити Америку. Піти під аршин. Розрядити атмосферу. Ахінею нести.
Довідка. Не туди, куди слід. Нерозумно діяти. Знаходити щось вже всім відоме. Знищити. Послабити напруження. Бути в перших рядах. Говорити нісенітниці.  Як слід, у порядку. Початок і кінець. Піти до війська. 
10 клас –
Дібрати антоніми до фразеологізмів:
Черепаша хода – … (семимильні кроки)
Рукою подати – … (за тридевять земель)
Мотати на вус – … (повз вуха проходить)
Вбити собі в голову – … (викидати з голови; вибити з голови)
Викинути з голови – … (не йти з думки; забити в голову)
Голова варить – … (не мати клепки; не мати царя в голові; мати порожню макітру)
Тягнути в один гуж – … (хто в ліс, а хто по дрова; хто в луг, а хто в плуг)
Доля глуха – … (народитись у сорочці)
Думати одну думку – … (хто в ліс, хто по дрова)
Не падати духом – … (опустити руки; занепасти)
Хоч залийся – … (як кіт наплакав)
Країна «Лексикологія»
Завдання:
5 клас –
Замініть виділені у словосполученні слова протилежними за значенням.
Радісна подія – … (сумна подія).
Ледачий хлопчик –  … (працьовитий хлопчик).
Зимові канікули – … (літні канікули).

6 клас –
До слова веселка доберіть спочатку близькі за значенням слова, а потім порівняння.
Веселка – … (райдуга) .
Веселка, ніби … (барвисте коромисло, диво-брама, дивовижний міст, …)
7 клас –
До поданого слова доберіть якомога більше слів, близьких  за значенням. Як називають такі слова?
Чорногуз – ... ( лелека, буцень, бузько, бусол, …)

8 клас –
Замініть у словосполученнях іменники так, щоб прикметники вживалися в переносному значенні.
Веселе дитя – веселе … (поле) .
Золота обручка – золота … (дівчинка).
Черства буханка – черства … (черства душа).
Залізний замок – залізний … (характер).
Срібний посуд – срібний … (голос).

9 клас –
Відгадайте загадку. Знайдіть близькі за значенням слова-ознаки. Спробуйте продовжити цей синонімічний ряд слів.
Я червоний щовесни
І багряний восени.
Ціле ж літо я зелений,
Називають мене… (кленом).
Червоний, багряний, … вогняний, пломенистий, полум'яний, червлений, червіньковий, кумачевий, жаркий.

10 клас –
Як по-іншому в народі називають місяці?
Грудень – лютень, хмурень, стужайло, мостовик.
Січень – студень, просинець, сніговик, тріскун, вогневик, льодовик, щипун, сніжень, лютовій.
Лютий – крутень, зимобор, криводоріг, казибрід, межень..
Березень – капельник, протальник, соковик, полютий, красовик.
Квітень – краснець, лукавець, дзюрчальник, водолій, апріль.
Травень – громовик, травник.
Червень – кресень, гедзень, червивий місяць, гнилець, ізок (коник).
Липень – білець, грозовик, дощовик.
Серпень – копень, густар, хлібочол, жнивець, зоряничник, городник, прибериха-припасиха, спасівець, барильник.
Вересень – ревун, зарев, сівень, покрійник.
Жовтень –  грязень, хмурень, листопадник, зазимник, весільник.
Листопад – грудкотрус, листопадець, падолист, братчини.

Країна «Граматика»
5 клас –
«Допиши віршик»
Ходить лісом їжачок,
В нього шубка з... (ниток, дроту, колючок)

6 клас –
«Допиши віршик»
Вночі їй завжди півник сниться.
Вона не курка, а... (гуска, ворона, лисиця)

7 клас –
 «Допиши віршик»

Великі очі й голова.
Не Колобок це, а... (слон, сова, коза)

8 клас –
«Допиши віршик»
Ярослав на камінь сів,
Ловить в річці... (щук, карасів, мух)

9 клас –
Загадки-жарти

Де є річка без води? (На карті)
Під яким кущем ховається заєць, коли йде дощ? (Під мокрим)
Без чого не буває криниці? (Без дна)
Що буде козі, коли їй мине сім років? (Восьмий піде)
Яким стане білий камінь, якщо кинути його у Чорне море? (Мокрим)
Від чого у качки лапи червоні? (Від колін)

10 клас –
Загадки-жарти

Хто бачить свої очі? (Той, хто дивиться у дзеркало).
Який молочний продукт можна перетворити на злак, прочитавши його справа наліво? (сир – рис).
Як записати слово робота п’ятьма літерами (праця), а чотирма (труд) ?
Що треба, щоб майка злетіла? (замінити початкове М на Ч – чайка).
На яке питання не можна відповісти «ні»? (ти мене чуєш?).
Чи можна з кози зробити козака? (коза к = козак).
Чого багато має золото, менше озеро, ще менше море, а зовсім не має ріка? ( букву О).
Які ключі до неба добираються? (журавлині).
Якою голкою не пошиєш сорочки? (голкою їжака).

Країна «Морфологія»
Завдання:
5 клас –
Як за допомогою трьох займенників можна зробити руки чистими? (Ви-ми-ти).
6 клас –
Розгадайте ребуси.
100лиця                    пі2л                  мі100
100ляр                        г1а                  по3вожив
О3мав                                            100янка
Ві3ла              3буна              100рона
С3бав             ві3на               пі100лет

7 клас –
Я-спереду-Я вкінці,а посередині назва породи маленького коня. Разом буде назва країни. (Японія)
8 клас –
Доповнити речення прислівниками.
Прийшла весна.
Сонечко світить.
Задзюркотіли струмочки.
Перешіптуються квіти.
Защебетали пташки.

9 клас –
Запишіть сурядні словосполучення у дві колонки: 1) зі вставленим варіантом сполучника й; 2) зі вставленим варіантом сполучника і.
Рада … розрада, орачі .. сіячі, щука … йорж, епос … лірика, дим … чад, згода … лад, автобус … таксі, літо — … зима, учитель … учні, мама … тато, іній … сніг.
Ключ. З перших букв перших слів має скластися закінчення прислів’я: “Бачить око далеко, …”
10 клас –
Замінити подані словосполучення слів одним словом – прислівником.
Перший раз брати участь в конкурсі - … (вперше).
Переганяти один одного під час бігу - … (наввипередки).
Повертатися додому, як обіцяв - … (своєчасно).
Якщо не знаєш дороги - … (наздогад).
Повідомити про щось раніше зазначеного часу - … (заздалегідь).
Намокнути до останньої нитки - … (наскрізь).
Кинутися з усіх ніг - … (навтьоки).
Не мати кінця краю - … (безконечно).
Йти як не своїми ногами - … (поволі).
Спати без задніх ніг - … (міцно).
Жити на широку ногу - … (розкішно).
Опинитися просто неба - … (надворі).
Країна «Синтаксис»
Завдання:
5 клас –
Утворити словосполучення:
працювати, урок;
сидіти, комп’ютер;
писати, клас.

6 клас –
Утворити словосполучення:
вчити, іно­земна мова;
відпочивати, парк;
спішити, театр.

7 клас –
Утворити словосполучення:
жити, село;
бігти, швидко;
олівці, малювання.

8 клас –
Знайдіть словосполучення:
Білі троянди, до брата, приїхати до міста, з пагорба, на батька, схожий на батька, вдячний учителеві, грають весело, в підручнику, над деревами, за лісом.
9 клас –
Визначити тип речення, розділити його частини, підкреслити  члени речення.
Посіяли гайдамаки в Україні жито, та не вони його жали (Т. Шев­ченко).

10 клас –
Позначте цифрами: 1 — просте речення; 2 — складне речення.
Настав теплий ранок, дихає свіжістю земля.
Кленовий листочок покружляв у повітрі й упав у калюжу.
У лісі сльозяться крихітні струмки, розквітає кожна квітка.
За селом починався гай, і вузенька стежка вела через нього.
За багато віків Київ пережив і побачив немало.
З року в рік Київ прикрашається новими будинками, парками, проспектами.
Злетіла пташка високо, а людина ходить тільки по землі.


Країна «Орфоепія»
Завдання:
5 клас –
Прочитайте слова,  правильно наголошуючи:
Верба, кропива, олень, осока, подруга, дошка
6 клас –
Прочитайте слова,  правильно наголошуючи:
Алфавіт, адреса, аналіз, кропива, олень, осока, подруга, дошка, бібліотека, ходжу, гримнути, екзамен.
7 клас –
Прочитайте слова,  правильно наголошуючи:
Барвінок, читання, заголовок, запитання, Батьківщина, апостроф, дефіс, арахіс, атлас, документ,  шофер, загадка, дарунок, користь.
8 клас –
Прочитайте слова,  правильно наголошуючи:
Коромисло, кропива, просіка, ускочити, стрічковий, стремено, підстрибцем, підсліпий, замкнутий, деревце, дерзкий, виселенець.
9 клас –
Прочитайте слова,  правильно наголошуючи:
Аерометр, альвеола, анізащо, баржевий, баский, бензопровід, удобрити, визвольний, либонь, листопад, мабуть, мазкий.
10 клас –
Прочитайте слова,  правильно наголошуючи:
Агрономія, аркушик, асиметрія, багаторазовий, безпринципний, бешкет, благовіст, близький, болотистий, бородавка, босоніж, бурштиновий

Країна «Орфографія»
Завдання:
5 клас –
Вставити пропущені літери:
Ет...кетка, д...сятий, еф...ктивний, нож...ці, кат...горія, ап...льсин, т...жневий, доб...реться.
6 клас –
Вставити пропущені літери:
Ож..ледиця, др..жати, ож..вати, л..генький, ел..гантний, в..шневий, ж..рненький, кл..котіти, ст..пи, евр..ка, н..зенько, адр..сат, кр..ниця, ож..вати, нап..кти, дал..чінь, р..ве.
7 клас –
Вставити пропущені літери:
З..рно, вер..с, л..ман, м..далі, ваз..лін, ш..рокі, вер..сень, чер..да, трен..р, пш..ниця, велос..пед, бр..ніти, н..потріб, вес..ло, ц..ферблат, гл..бочінь, з..рном, б..режу, п..ньок, м..тро.
8 клас –
Вставити пропущені літери:
Мат..матика, м..лкий, ос..литися, ж..брак, оп..тати, ж..раф, нав..сати, акт..вний, нам..рзати, ан..кдот, н..ктар, тр..вожний, р..зикувати, ет..кет, бр..ніти, арт..стичність, ен..ргетичний, з..рном, б..режу, п..ньок, м..тро.
9 клас –
Як пишуться слова?
Над\мір, на\певне, в\подовж, на\біс, на\вскоси, в\голос, що\дня, казна\де, на\захват, на\вкулачки, у\чотирьох, у\стократ, насам\перед, над\мір, з\гарячу, у\низ, у\ночі, стрім\голов.

10 клас –
Як пишуться слова?
Унтер\офіцер, вакуум\апарат, соціал\демократ, само\хід, ячміно\житній, вербо\ліз, кисло\солодкий, овоче\сховище, єдино\початок, олійноково\слобідський, м'ясо\молочний, право\бережний, обл\виконком, учитель\фізик, південно\східний, олійно\екстракційний, дизель\мотор, віце\президент, воле\любний, індо\китайський, радіо\фізичний, яйце\подібний, історико\культурний, розтяг\стиск, їдальня\зимівниця.
Коли прибігають команди з фішками після того, як побували у всіх країнах, то зривають певну кількість русизмів з Української Мови, а одинадцятикласники озвучують правильні українські відповідники гравцям, рахують фішки, які командам дали країни (золота – 3 бали, срібна – 2 бали і бронзова – 1 бал), і підбивають підсумки на спеціальному ватмані (різнокольоровими маркерами)

Українська Мова:
Щира вам подяка, друзі мої милі!
Тож з добром у серці ви живіть, у мирі!
І всіх переможців хочу нагородити,
Тож такі команди сюди дозвольте запросити:…..

Музика («По землі вкраїнській»)
Нагородження переможців квесту і вшанування переможців та активних учасників за результатами проведеного дня

Мирик:
Хай лунає мова в світі,
Повна сили і тепла.
Не цурайтесь мови, діти,
Не замульте джерела!

Добринка:
Бо прийдете до криниці
Спрагу серця вгамувати,
Ми без мови – не вкраїнці,
Рідну мову треба знати!
Бо…

Усі разом:
Українська – це модно! Українська – це круто!
Єдиній і рідній мові – бути!


Музика  («По землі вкраїнській»)

Немає коментарів:

Дописати коментар